Saturday, November 1, 2008

aiskrim di kampung...

Kee Maidin berjualan aiskrim di Bandau - 1962

Edited
Stori tambahan yang saya rasa mesti di post disini sebab ada kaitan dengan gambar..
Quote : "AragangTandik said...

Ini cerita si Otok - dia mau bikin aiskrim tapi tesalah tetaru garam - dia pikir itu gula. Bila sampai di skul kawan dia beli terus tekejut bila saja makan itu aiskrim - terus dia (pembeli aiskrim) mau kasi kena kawan dia - disuruhnya beli aiskrim c Otok, dia bilang paling sedap - maka kawannya pun beli. Bila dia makan dia pun tekejut rasa aiskrim masin - dia pula suruh kawannya beli - begitula sampai lah aiskrim tu habis - bukan kerana sedap tetapi mau mengannyaya kawan. he he he"


______________________________________________________________


Panasnya cuaca hari ni tiba-tiba saya terasa macam mo makan aiskrim. Tapi zaman ekonomi yang meleset ni (ekonomi saya hahahah) bagus lupakan saja nafsu yang tidak-tidak sebab itu bukan makanan keperluan. Teringat pula masa kicil2 di kampung makan aiskrim yang dibuat pakai sirap merah di taruh dalam plastik panjang tu. Kamurang pernah makan ka? Ingat lagi ka? Kalau disini orang panggil aiskrim botol sebab dibuat didalam plastik yang keras ada rupa cam botol sikit. Tapi aku nda suka tu aku suka aiskrim buatan kampung yang pakai plastik murah. Cakap pasal aiskrim, masa aku tingkatan dua mungkin, aku start balik bisnes jual aiskrim. Mula-mula aku kestau, mama nda support kerjaya aku sebagai penjual aiskrim sebab dia bilang "kau tu angin angin saja nda lama kau berenti la tu menjual aiskrim" ehehehe... mama memang paham sudah aku ni memang tidak boleh concentrate dengan satu benda dalam tempoh yang lama. Sebenarnya aku mimang nda buli concentrate lama dalam apa saja aku buat, contoh paling senang, sekejap aku membaca tiba-tiba aku rasa mo pi tingu tivi dalam tingu tivi tiba-tiba aku belari bukak computer surf baca artikel pastu aku lari lagi pi tingu tivi lepas tu... sampailah aku tidur baru berenti. Pernah satu pagi sebelum mama pi kebun dia nampak aku kamas rumah di Tandik. Penuh semangat aku buka segala katil mo rearrange konon tapi entah bila aku buli pula berenti membaca buku dan akhir sekali bila mama balik tengahari sana sudah aku di tanah merumput.. kenapa laitu... hehehe.. Aiii tinguk kan aku sudah bilang, lain sudah ni cerita padahal aku mo cerita pasal aiskrim. Aku rasa ni gara-gara si Yus umban tutup gadur di kepala aku masa kicil sabab tu aku sot sot. Ada lekuk lagi sampai sekarang di tengkurak pala aku.. hehehe ko ingat lagi ka tu Yus? Bukan juga dia sengaja tapi siapa suruh aku kan cengeng... dia mo kasi takut aku tapi kena pula kepala aku kakakaka.. Aina tinguk, aku mau cerita aiskrim... aiskrim... ish.. Berbalik kepada cerita asal, aku ni pun mulai la menjual aiskrim di skul. Mula-mula perisa sirap jak, belum ada budget. Bahan-bahan modal aku semua kurik dari lemari dapur, apa yang ada itulah aku guna jadi kalau ada yang sakit perut temakan aiskrim aku pada jualan pertama tu siou keekeke.. Lepas tu bila ada untung aku kasi mama, sikit jak aku ambil buat modal pusingan. Ni kali aku tambah perisa lagi pasal ada sudah saigan ni, iaitu kazen ku si Dih. Hehehe. Kami ni dulu kuan belawan tidak kira la dari akademik sampailah menjual aiskrim pun mo belawan. Perisa aku tu aku tambah milo pula. Lama-lama ada nestum. Fuiyo lakunya aiskrim aku. Mulanya aku kasi tinggal aiskrim aku di kantin jak pasal malu kedapatan oleh kawan (takut nda laku pastu kena kasi ketawa jadi biasanya time rehat aku betapuk ti tangki siring skul). Sebagai bayaran aku kasi lah makcik tu pisang atau duit sikit supaya buli taruh barang. Tapi dia lebih suka pisang atau ubi yang aku kasi sebab dia kesian juga mo ambil duit. Sebenarnya dari kicil2 lagi kami adik-beradik sudah biasa bejualan kuih muih jadi tidak heran la aku jual aiskirim hehehhe.. aaaa aku mo makan aiskrim..



10 comments:

Aiso said...

alamak... sori sori sori. dalam ka tu lekuk yang kana tutup gadur? heheh, hm ingat aku kana buang jualan aku, si yah, si dang di sungai oleh guru besar masa skula rendah. Nda paya la sebut sepa. Best juga kan. mana suda tu piala2 dirumah tu ar?? antik2 suma tu. Sayang nda kena simpan.

Kee Heritage said...

tidaklah dalam ada parit kecil jak nda pun ketara kecuali di cari kekeke...

oh kesian juga tu, aku tau tu siapa tu guru besar sebab time aku darjah satu masih lagi dia sana hehehe...

ia sayang betul... gadur mama tu lagi peninggalan nenek tu sama dia sayangnya..

Lebon Botong said...

siapa bah suru kamu buang tu gadur. kalo inda dibuang tu, masih bulih lagi kita buat hantaran sekarang...mahal itu...

AragangTandik said...

Manakah dibuang itu gadur itu, kena curi ba - Tapi itu cirit sama talam tembaga ada disimpan si Din sana Shah Alam.

AragangTandik said...

Ini cerita si Otok - dia mau bikin aiskrim tapi tesalah tetaru garam - dia pikir itu gula. Bila sampai di skul kawan dia beli terus tekejut bila saja makan itu aiskrim - terus dia (pembeli aiskrim) mau kasi kena kawan dia - disuruhnya beli aiskrim c Otok, dia bilang paling sedap - maka kawannya pun beli. Bila dia makan dia pun tekejut rasa aiskrim masin - dia pula suruh kawannya beli - begitula sampai lah aiskrim tu habis - bukan kerana sedap tetapi mau mengannyaya kawan. he he he

e'Odu said...

hai kakak main blog jau2 malam? tidurlah...hehehe tapi aku selalu jual eskrim di skul, ari2 aku jual eskrim kampung ma jeruk kedondong...laku ba...hehehe

AragangTandik said...

Aik aku (kami) baru balik dari Coffee Bean - c Angok belanja. Dady c Pais ada lawan bola sama rombongan dari Tarakan. Jadi limpas suda tu mengantuk.

e'Odu said...

wuina minum kupi lagi di kupi bin ah....ndak teringin mo try kupi c pardi? hehehe dulu masa c pardi buat rumah di tandik, dia selalu minum kupi sampai tu kupi di panggil kupi c pardi...c yus kawannya minum kupi, sebab tu bapa cakap c yus anak c pardi..hehe

Lebon Botong said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

wah.! panjual eskrim pula bapaku. sisiran rambutnya mcm c duen punya rambut sekarang.kehkehkeh

Antara Komen Kamu...

About This Blog

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP