Tuesday, October 7, 2008

Hari Raya Blues

Baru-baru ini aku pulang untuk beraya di kampung, tapi kerana tidak pasti aku ni dapat cuti ka tidak aku pun beli la tiket tanggal 30hb september, sudahlah begitu sampai KK tengah malam pula. Nasib la si Yus mengoffer diri mengambil aku hehehehe... Aku beli tiket malam raya sebab aku sangka aku masih lagi terpaksa kerja pada siangnya, lagipun murah. Sekali pula semua orang yang menyambut Aidilfitri di office tu start cuti mulai hari Isnin. Nda apalah, boleh juga aku berjalan-jalan mencari apa-apa yang boleh dibeli di bawa pulang ke kampung, tapi punyalah ramai orang di PKNS tu sampai pening kepala aku (aku tidak boleh kalau terlampau ramai orang mula la tu aku pening kepala macam kekurangan oksigen). Jadi aku pun selama 3 hari berturut-turut attempt to go shopping di sana tapi apakah, sentiasa penuh manusia. Malas aku, kadang tu rasa mo marah jak bila ada orang yang berdiri di tengah laluan. Tapi puasa kan sabaaaaaaaaar jak lah.. fuh fuh fuh nda bagus tu marah-marah..

30hb jam 5 petang aku sudah bertolak ke airport, flight aku jam 9 malam tapi aku sangka mestilah jalan tu sesak dengan kereta maklumlah kebanyakkan orang yang aku nda kenal cakap dorang tu balik kampung hari tu samada petang atau malam (mesti heran nda kenal aku buli pula tanya2 macam reporter.. heheheh aku tanya driver taxi, penjual biskut dan yang sewaktu dengannya. Maknanya setiap kali aku membeli makanan atau naik taxi aku mesti tanya soalan tu kalau nda pun aku yang ditanya duluan..) Itulah sebabnya aku imagine jalan tu sesak, tapi sekali tinuk punyalah lengang adesssss... terpaksalah aku duduk membuang karan di airport, baru LCCT tu di dalam bukan ada kerusi, duduk atas troli jak la sambil membaca buku yang ku pinjam dari si Faye (sampai sekarang belum jak aku habis baca pasal ada saja orang mengacau asal aku membaca!!!). Nasib baiklah ada announcement buka puasa, aku minum satu botol kiiiiiiiiiiiiiiciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii-i-i-i-l-l-l-lll air soya (kicil la tu berabis kalau begitu panjang sudah tu perkataan kicil tu..). Ingatkan mo makan di dalam kapal jak, sekali ada pula orang yang ramah-tamah ni berabis membawa aku bercakap. Aku ni friendly nda friendly bah.. maknanya aku boleh friendly sama orang yang aku nda kenal paling lama tempohnya adalah 30 minit lepas tu jan la bawa aku becakap lagi aku boooo layan wo. Bukan sumbung tapi teda sudah idea sama tiada feelings sudah tu macam kena bius. Jadi aku pun tidak juga mau becakap lama2 sama orang sebelah mula-mula aku membaca sampai sakit biji mata ni, masih juga dia mau becakap sana. Jadi pura-pura tidur la tapi terus tetidur ni, landing baru aku bangun kwakwakwakwa.. Landing pun sudah jam 11.30 malam, lapar ni sampai begagar lutut. Aku pi bawa c yus beli makanan tapi ada kfc jak buka di kk. Apalagi satu bucket ba ku beli ni macam lah ramai di rumah tu, ada c dang, c annuar ma c huzai jak. Penat penat penat tapi nda boleh tidur pula..

1 September. Selamat Hari Raya!!! Bangun lambat, sunyi jak rumah di Lintas Court ni sebab si Yus ma c Nuar sudah pi sembahyang raya. Aku tinuk jam, adesssh!! Jam 8 sudah hahahah.. Mandi manda pastu lepas dorang pulang sembahyang, lebih kurang jam 10.30 atau jam 11 pagi kami bertolak pi rumah K6. Ada orang tu masak special bah, masak udang harimau sama rendang daging angus yang sadap. Aku ni manalah makan rendang, aku nda suka. Hanya orang tertentu masak jak baru aku makan. Tapi yang kelakar di K6 sama di Damai aku makan pula tu hahaha... Jam 6 petang bertolak pi open house di rumah Ose di Indah Permai. Makan sedap lagi ni. Lebih kurang jam 9 malam bertolak balik ke kampung di tempat si Yah di Damai. Sepanjang jalan aku nda tidur, bawa c Yus bercerita joke sikit tapi c Yus ni kan nda la pandai ketawa. Jam 12 lebih juga kami sampai. Duduk2 cerita sama si Yah pastu tengok budak-budak main bunga api.

Cerita pasal hari raya, kalau waktu kecil2 dulu mesti c Faye pulang bawak satu kotak mercun dan bunga api (dulu-dulu boleh main sebab kami semua ni otai kalau main mercun, lagipun kalau mengikut pendapat c Charles ma c Leon. Orang yang putus tangan, kaki, kepala... bukan pasal main mercun tapi pasal main meriam kabait ba.. apakah tu namanya aku pun lupa). Balik kepada cerita asal, pada salah satu hari raya yang mulia dan indah tu. Aku, c sly ma c neil terjumpa satu ikat mercun cina. C sly la punya idea tu mo jugak dia main tu mercun time tu juga awal-awal pagi. Jadi c Neil gantung di pokok nangka pastu dorang bakar (aku pemerhati jak aah..) apalagi meletup la bising ni! Baru Ose keluar marah kami "Ose ikat kamu sama tu mercun baru bakar, baru kamu tau!!!" hehehehe... putih mata. Ketawa tetamu di rumah, kami pun terus pigi rumah babu Rukina, malu.

Kalau di ikut banyak lagi kenangan hari raya ni, kalau dulu mesti gotong royong di dapur rumah buat persiapan raya. Aduh bestnya! Mesti arwah bapa pasang lampu 'lip lap' (apa bah tu nama dia) di luar, mama mesti buat ketupat. Cermin mesti berkilat tiada habuk. C faye pulang mesti bawa bawang yang sudah siap diblender. Pastu si Baimal mesti datang tolong buat lemang, lemang dia paling sedang!!! Aaah.. I'm living in the past, mungkin sebab aku sudah tua hahaha.. Apa-apa pun Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin.


4 comments:

AragangTandik said...

Yg paling kak rindu masa raya ialah kita bekumpul adik beradik drumah tandik. Selalunya kak balik awal-awal lagi bawa kueh raya(biskut). Malam raya semua orang bekumpul, temasuklah menantu dan cucu-cucu bapak. Mana yang sibuk memasak, mana yang mengemas ndak ketinggalan juga yang asyik becerita joking-joking, raja-raja kelentong tu c otok la ciapa lagi hehehe. Orang ramai pula tu yang datang rumah malam takbir -takbir di rumah. Besoknya pula lagi la ramai orang macam satu suraula bapa jemput kerumah tu kadang sampai 60 hingga 80 orang sekali naik. Ndak ko kelangkabut. Mana lagi yang main katub (meriam buluh) memang sah c sly la yang ketuanya. - Harap2 raya Haji kita dapat kumpul dirumah Tandik tu.
Meng ada ziarah kuburan bapa sama mama? Kak sekeluarga ada,.. jumpa diorang c saira lagi. Al-fatiha muda-mudahan roh kedua bapa n mama dirahmati Allah saw. Amin.

Kee Heritage said...

Al fatiha. Muda-mudahan arwah bapa dan mama ditempatkan bersama orang-orang yang beriman dan dirahmati Alla SWT. Amin.

Ada meng pigi sampai mengambil gambar jambatan gantung yang mau runtuh sudah tu...

Anonymous said...

ya, raya masa keci memang siuk...teringat arwah mama yg sgt pembersih. mama akan cuci semua selimut, sarung bantal n selimut utk dipakai olh kakak2, abang2 & menantu2nya. sarang labah2 bukan saja yang di dalam rumah tapi yang di luar rumah pun dibersihkan. Lain lagi merumput dan menyapu daun2 kering...mama memang sgtlah pembersih...bapa pla akan pasang lilin di pagar di kaki lima. apa lagi kami berabis main cairan lilin dikasi bulat2 mcm guli...siuknya masa tu..apa2 pun marilah kita berdoa semoga roh arwah bapa & mama dirahmati Allah selalu. Amin

Yoku said...

aku rasa bukan si yus nda mo ketawa tu, tp dia tlampau fokus tinguk jalan waktu gelap sama takut yg tidur tabangun ba. otuwong babanar gima... cermin mata dia pun dua focal punya hahaha... psssttt... nda suda awet ni.

Antara Komen Kamu...

About This Blog

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP