Saturday, October 18, 2008

Anugerah Allah SWT atau Kemahiran?

Tiba2 ja aku teringat, aku ni selalu sakit2 badan...dulu kalau aku sakit mama akan buang angin di badanku pakai paku..mula2 mama akan sapu celah2 jari dengan minyak masak (yg belum diguna) pakai daun sirih, lepas tu mama letak paku di celah jari dan mula pusing2 paku tu sambil baca sesuatu...kalau ada angin paku tu macam melekat di jari dan susah dipusing..sakitnya bergantung pada banyaknya angin di badan..kalau banyak angin maka sakitlah, kalau tidak senang ja paku tu dipusing2...Kadang2 tu sampai mo tekeluar air mata menahan sakit, aku selalu cakap ma mama supaya jangan picit jari ku...masa ni mama akan ketawa dan kasitau yang dia cuma pegang jariku dan bukannya dia picit pun...hehehe...skrg mama sudah tiada dan tiada satupun anak2nya yang mewarisi kemahiran mama membuang angin....
Baru2 tu aku, yus dan os ikut din ke Jakarta untuk berurut, tukang urut tu cakap kami ada macam2 penyakit jadi diurutnya kami...adoi punyalah sakit dia mengurut..macam kuyak2 saja rasanya kulit dan isi kami...3 malam kami diurut dan 3 malam jugalah kami sengsara kesakitan...ndak taulah berapa peratus penyembuhan kami tu..cuma yang aku perasaan memang ada perubahan positiflah...tapi ndak lama macam2 sakit timbul lagi mungkin pasal telampau lagak macam2 dimakan badanpun sakit lagi.
Satu hari tu aku sakit lutut (gout) sampai tempang2 aku jalan ke sekolah, sampai ja di sekolah aku terus mengadu dengan seorang kawan. Kawanku tu pegang lututku dan terus sendawa...dia pegang2 lututku dalam 30minit sampai bunyi sendawanya berkurangan. lepas tu aku pun kerja macam biasa...yang aku heran macamna sakit lututku boleh baik sampai sekarang? aku makan udang dengan banyak lepas tu tapi Alhamdulilah masih juga lututku ok....Aku kagum dan terfikir adakah ini anugerah Allah SWT kepada kawanku itu.
Kelmarin sekali lagi aku terkejut, aku minta seorang kawan lagi tolong picit bahuku kerana aku rasa lenguh2, tiba2 ja kawanku yang satu ini pun sendawa juga...rupa2nya ada dua orang kawanku yang mempunyai kemahiran membuang angin. Bezanya kawanku yang picit bahu ni lambat mengeluarkan angin yang masuk melalui badannya..jadinya mo beberapa jam juga dia sendawa dan keluar2 air mata mengasi keluar angin dari badannya, tapi kawanku yang pegang lutut tu pula boleh terus keluarkan angin waktu tu juga..macam limpas ja angin atau penyakit tu dari badannya....Terfikir aku, kalaulah aku boleh buat macam tu alangkah bagus, kalau tidak pun mewarisi kemahiran mama saja...Waktu itu aku terus teringat bertapa besarnya kuasa Allah kerana dua2 kawanku ini cara menolongnya sama saja hanya dengan membaca selawat nabi dan alhamdulillah....Kalau difikir2 kenapa dorang boleh buat begitu ah?

9 comments:

Yoku said...

aku pun buli. tapi bukan sendawa pula tpi tekantut. jd nda ada yg mau minta buang angin.

Anonymous said...

mmm, ada lagi satu kemahiran mama. Kalau demam atau sakit kepala dia boleh ubat pakai bawang merah. Bawang tu diusap di kepala sambil dia baca ayat2 quran, kalau tidak salah ayat 3 Qul. Baik tu sakit.

AragangTandik said...

Aik aku pun kuat betul kentut tau kenapa tu ah? banyak angin la tu kan? ish bikin malu betul.

Aiso said...

kuat kentut maknanya banyak angin. mungkin badan more acidic. jadi kena makan banyak sayur dan buah2an. kemarin aku melantak 2 biji durian hehehe. panas terus badan dan demam. fuh...

Anonymous said...

jadi kalau selalu sakit kepala?

e'Odu said...

ya meng, memang mama pandai ubat demam pakai bawang merah tu..tapikan yoku salah seorang kawan aku yang pandai buang angin tu bekas murid ko tu..baru2 ni ja dia dapat kebolehan tu, kalau badan kita banyak carbon dia akan menguap pula sampai keluar air mata, kalau sakit badan kita teruk dia akan muntah2...bikin kesian pun ada...

Anonymous said...

kalau sakit kepala mungkin sebab masa makan tidak teratur, kurang tidur, kena panas atau ujan dan telampau banyak berfikir...jadi mo relak la tu...

Anonymous said...

tidak juga bah, megren pasal ada bos ku antu hidup yang tidak siuman,..

e'Odu said...

waukakak bos senteng tu lak yang kin megren...hehe sabar jak la..nanti klu time meng jadik bos jgnlah buat perangai macam bos antu idup tu pula....

Antara Komen Kamu...

About This Blog

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP