Saturday, August 2, 2008

Arwah Datuk Unggut ~ in memory

Semuanya mestilah dimulakan dengan pengenalan.

First of all, arwah Unggut is my grandpa from my mother side. There are only few memories of him I can recall, that he only speak Momogun and I love sitting on his lap without fear, maybe because I don't understand a single thing he said. However according to my sister, he speak a little malay but he is very quiet. Hmm aku tidak ingat cuma aku ingat masa kecik pernah aku jatuh dari tangga sebab reput sudah kayu tangga oleh selalu kena rendam air banjir. Jadi arwah datuk ku pun pigi repair itu tangga, sepanjang masa dia repair aku main lompat2 diantara tangga yang dia repair. Tidak pula dia pernah marah cuma dia takut aku terpijak paku saja jadi dia pun angkat aku kasi pindah jauh2. ( ini andaian aku jak la entah2 ada arwah tu marah tapi aku kan budak2 bentingal mana ingat ). Tapi biasalah budak2, datang lagi aku balik main lompat2. Di angkat lagi di kasi pindah. Berulang2 la bah prosesnya sampai lah arwah mama ku nampak dan aku kena rotan baru aku berenti... Hehehe...

Aku ingat lagi masa itu arwah datuk ku ini pendengarannya sudah tidak berapa jelas, maklumlah sudah berumur. Pernah satu kali arwah mama ku suruh panggil makan, jadi aku pun panggil tapi arwah datuk ku tidak dengar jadi terpaksalah aku teriakkan kuat2, kebetulan ada pula tetamu ngam2 sampai rumah apa lagi kena pulas telinga aku sebab dikata kurang ajar dan tidak hormat sama arwah datuk ku. Balik2 aku explain "bukan bu... datukku tu tuli...". Belum sempat abis cakap tambah lagi marah guest itu dicubit lagi pula aku. Nasib baik arwah mama ku pi luar dan ternampak, terus la dia explain. Barulah itu guest cakap begini, "ooo... iyakah? aku ingat si meng sengaja teriakkan datuknya" lepas tu dia usap2 kepala aku dan bilang "jangan ko marah aaah..." (lebih kurang la ayatnya aku pun sudah tidak ingat lagi...). Cis, masa tu memanglah aku marah berabis, dalam hati ku kenapa la bah orang besar ni nda suka percaya cakap budak2. Cewah sekarang aku sudah tua aku pun dua kali lima jak ku rasa, tapi aku dengar juga cakap budak2 dan kadang2 sengaja mengasi main2 lagi... hahaha..

Tidak berapa lama selepas itu arwah datuk pun meninggal. Sebelum dia meninggal dia selalu la tinggal sama kami di kampung. Aku suka arwah datukku sebab aku dapat duduk berpangku sama dia. Selepas dia meninggal aku berpangku sama arwah bapaku atau mamaku tapi selalu tidak lama macam arwah datuk sebab arwah mama ku selalu ada jak dia mo buat jadi tidak dapat duduk lama2, jadi arwah bapa la jadi pengganti. Kalau tidak dikasi bepangku sengaja la aku ungkit2, dulu masa arwah datuk masih ada tidak pernah pun dia marah aku bepangku. Cis, ada bah tu dia marah satu kali tapi aku nda paham hahahaha... jadi arwah mama la yang kasi tau.

Mudah2 an rohnya di cucuri rahmat, marilah kita sama2 doakan untuk arwah datuk, mama dan bapa. Amin.

10 comments:

e'Odu said...

Emmm.....sedih & teruja baca kisah dulu2 ni, nantilah akan ku post pa2 ceta yang ku tau & masih ku ingat, marilah kita mendoakan kebahagiaan mereka semua...Moga roh mereka dicucuri rahmatNya. Amin

Kee Heritage said...

terima kasih, memang itulah harapan ku buat ini blog, supaya kita boleh share cerita.

yettoz said...

aku tiba-tiba pula teringat time dolu-dolu... dizaman-zaman kanak2 riang...

Kee Heritage said...

hehehe... memang riang time kanak2 ba kan?

tandek enterprise said...

ermm me masi kicil ni tau..so me inda tau cerita.. wawawawawawa

Bunga Negara said...

Bagi aku Arwah Yaki Unggut memang istimewa. Pada tahun 1968, aku yang pada masa itu sedang bercuti di Tandek (aku belajar di ITM Jalan Othman, Petaling Jaya Selangor waktu itu)pigi Samparita dibawa oleh Yaki Unggut. Awal-awal pagi lagi kami (Yaki Unggut dan orang-orangnya yang diupah membawa barang-barang (poter)) menyusuri sibor di Kampung Tingkalanon terus melalui jalan di bawah pokok-pokok besar. Kami melimpas sungai 32 kali sambil mendaki bukit. Penatnya aku sampai terbaring dijalanan. Si Yaki kasi aku tongkat dan disuruh jalan didepan ndak boleh dipotong oleh orang-orang lain itu. Kami sampai di Samparita sudah patang betul. Aku sakit kepala dan muntah-muntah. Terlampau panat mangkali. Si Yaki ini disegani oleh orang kampung.

Kee Heritage said...

wainah... terer tul kakak ni jalan limpas sungai sampai 32 kali, mana la nda sakit kepala sampai muntah muntah. Tapi pengalaman tu yang mahal tu.

Yoku said...

hmm... terkilan aku nda rapat sama dia. in the next life maybe..

Day Dreamer~ said...

not many memories with him but the ones that i have are all sweet ^^

Kee Heritage said...

tiba-tiba tepikir ni, yoku kalau ko reborn jadi ayam apamacam? kwakwakwa...

Antara Komen Kamu...

About This Blog

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP