Monday, January 26, 2009

Kenangan Tahun Baru Cina di kg Tandek


Happy New Year 2009 Glitter Graphics Comments


Salam, terlebih dahulu saya mau ucapkan Selamat Tahun Baru Cina. Saya tahu ramai bercuti sakan ni kan? Teringat pula tiba-tiba masa saya masi kecil. Masa tu saya sekolah rendah, ada satu kali tahun baru cina kawan-kawan bapa taukeh-taukeh di pekan Tandek hantar orang menari singa di rumah kami. Masa tu cuma ada aku dan bapa saja di rumah. Aku memang lah happy sebab aku suka tengok lion dance, tapi first time bapa suruh aku taruh angpow (red packet) dalam mulut tu singa barulah aku ketakutan. Eish... adakah di takut padahal orang saja pun di dalam... budak-budak dari Bandau saja tu pun... Hahaha... Sama mungkin kamurang tidak tau, tapi kalau CNY bapa kasi aku angpow... neh... hahahaha....

Kalau di Pekan Tandek dulu time aku kecil2, mesti budak-budak berebut pigi kedai si Ah Siong sebab pagi-pagi orang pertama sampai dan wish Gong Xi Fa Cai akan dapat angpow yang kadang-kadang buli dapat rm100. Aku nda tau la betul ka nda sebab aku selalu orang paling lambat pigi sebab lambat bangun. Selalu pun sekali pigi habis sudah... ntah apa-apa... Kadang-kadang aku heran juga, dorang nda mo celebrate ka? CNY pun masih buka kedai. Bukan macam orang sekarang, asal perayaan saja semua pun tutup kecuali 7-11. Silap haribulan kalau orang bujang nda beli stok makanan awal-awal boleh mati kebuluran oooo...

Apa-apa pun, kepada semua yang menyambut Tahun Baru Cina... Gong Xi Fa Cai Sin Nien Jin Pu Wan She Ru Yi!! ...dan yang memandu ke sana sini tidak kisah la perayaan ka hari biasa ka... berhati-hati di jalan raya...

1 comment:

Om Yus said...

waaaa.. aku nada dapat angpow ooo.

Antara Komen Kamu...

About This Blog

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP