Friday, September 5, 2008

Main bunga api sampai pekak mata tidak nampak

Ini kes yang aku tidak boleh lupakan, masa kecik2 kalau bulan puasa mau hari2 main bunga api belawan sama dorang si Tin diseberang sungai. Hahaha.. Tapi bila satu minggu lagi mo raya bertambah happening la tu semakin rancak. Kalau dulu rumah di Tandek tu mesti c Faye bawak balik satu kotak bunga api dan mercun (dulu2 nda ada kena ban pasal time kami teda yang putus2 segala tangan kalau main). Pro sudah dari kecil kan kwakwakwa...

Tapi ada satu peristiwa aku tidak boleh lupa, kami pi buka tu mercun katak pastu main bom2. Punyalah kesiukan. Satu kali si Sly ni mo bakar mercun dia di lampu pelita. Ngam2 aku pun mo pi bakar mercun aku ni, tapi terjatuh pula. Jadi sambil memungut aku cakap sama si Sly jangan dulu bakar. Berabis juga dia menanya aku "apa?? apa??" berabis juga aku menyakap "jan bakar dulu jan dulu bakar... bla bla bla" Sekali aku jumpa aku punya mercun aku pun berdiri mo bakar. Sempat2 jak mercun ditangan si Sly dia umban dan meletup boooom! Punya silau aku punya mata, terus aku nda sudah nampak apa2 sama jadi tuli. Si Sly lagi kesian, sebab tidak jauh dari jari lagi tu masa meletup. Rupanya dia sudah bakar tapi sebab aku bawak dia bercakap dia terlupa mo umban tu mercun kicik. Nasib baik kicik jak. Pastu teduduk kami di tangga rumah diam2. Kalau aku buta dan pekak, si Sly lagi lah bertambah dengan sakit jarinya. Balik2 dorang si Neil, Baby sama si Adik menanya kami tapi kami ni nda sudah dengar apa-apa kwakwakwakwwka... Nasib baik mercun katak yang okudik tu. Kalau mercun cina adei nda la ku tau, bye bye tangan..

Kalau mo diingat punyalah banyak lagi ingatan masa kecik. Kelakar tul.

3 comments:

Badrogon said...

ades... berdenyut-denyut jari ni teringat kisah silam. hehehehe lamanya suda tu. ingat lagi meng, dia org si tin juga bah musuh main mercun hehehe kuat ba katub dia org tu.

Yoku said...

hehe... lucu la kamurang ni. betul o, masa budak budak paling best la dalam hidup. tiada masalah, maiiiiinnn ja. dosa pun teda masa ni kan...

Day Dreamer~ said...

mimang best time budak2, best tapi aku punya kenangan time sekula punduk tu tidak best, aku punya ustat asik cakap aku bakal masuk neraka jahanam jak sampai lama2 aku pun fedap ni... terus berenti jak skula pasal teda juga point kalau masuk neraka jahanam juga!! begitulah asalnya aku ni suci murni kwakwakwakwa...

Antara Komen Kamu...

About This Blog

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP